גישות טיפול

טיפול פסיכודינמי

טיפול פסיכודינמי הוא התבוננות בחיי האדם בעבר ובהווה (וכן תוך מבט לעתיד), אשר מטרתו זיהוי הקונפליקטים הנוכחיים ומקורם, הבנת אופן יצירת הקשרים בחיי האדם, וכן התנהגויות ואירועים שונים שהתרחשו בחייו/ה. בתוך טיפול דינמי ישנה חוויה של חלק גדול מאותם דפוסים וקונפליקטים בתוך הטיפול והקשר הטיפולי. לכן, הקשר הטיפולי מהווה הזדמנות להבין אותם ולנסות לייצר שינוי היכן שיש צורך, וחיזוק דפוסים אדפטיביים. טיפול פסיכודינמי יעיל מאוד לחקירה עצמית, הבנת דפוסים, תפקוד במשברי חיים וכן לטיפול בבעיות כגון קושי ביצירת ושימור קשרים, חרדה, דיכאון וטראומה.

EMDR

טיפול קצר מועד, בעל תוקף מחקרי רב (הן לילדים והן למבוגרים), אשר מיועד במיוחד לטיפול בטראומה, אך ככל שעובר הזמן מצאו כי מסייע מאוד גם למצבים אחרים (חרדה, OCD, דיכאון, הפרעות כאב, משברי חיים). בטפול EMDR עובדים לפי פרוטוקול טיפולי, אשר מורכב משמונה שלבים. במהלך הטיפול מאפיינים את הקושי המרכזי וגורמים המעוררים את הקושי (חרדה, פחד, תחושת מצוקה). לאחר אפיון הקשיים מפתחים משאבי התמודדות, ומשם מאתרים חוויות ספציפיות אשר ממשיכות להשפיע באופן חריף על האדם. בשלב הבא של הטיפול, מבצעים הקהיה של המצוקה (הרבה פעמים תפיסה עצמית שלילית / אמונה שלילית על העצמי) הנובעת מהחוויה הקשה באמצעות העלתה בזיכרון במקביל לגירוי (תנועות עיניים / תיפוף) אשר נמצא כי מגבירים את עיבוד הזיכרון. בשלב הבא מחזקים את התפיסה העצמית שהאדם היה רוצה להאמין לגבי עצמו ואת החוסן הנפשי. לקראת סיום הפרוטוקול בודקים שוב שאין שרידים למאורע הטראומטי / מעורר המצוקה, ולבסוף סוגרים את התהליך ובודקים כעבור שבוע אם נותרה מצוקה. כאמור, הטיפול יעיל מאוד וברוב המכריע של המקרים רמת המצוקה יורדת באופן משמעותי תוך זמן קצר.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)

גישה טיפולית אשר שמה דגש על אמונות המטופל, מחשבות העולות בראשו בעקבותיהן באירועים מסוימים, רגשות אשר מתעוררים במצבים מסוימים וההתנהגויות הקשורות אליהם, אשר גורמים לקושי בחיי המטופל. במהלך טיפול קוגניטיבי–התנהגותי מזהים את אותם רגשות, מחשבות והתנהגויות, ומנסים להביא לשינוי דפוסי החשיבה הלא מועילים וההתנהגויות הקשורות אליהם. טיפול CBT מערב בתוכו משימות כגון מעקב אחר אירועים, מחשבות ורגשות בחיי היום–יום, משימות התנהגותיות המעודדות התמודדות טובה יותר עם מצבים מעוררי דחק ועוד. יש לציין כי בתוך טיפול קוגניטיבי–התנהגותי, הדגש הוא לאו דווקא על שינוי, אלא גם על קבלת חלקים שלא ניתן לשנות והפחתת המצוקה הנובעת מהם, תוך הגברת תחושת האחריות על החיים. גישה זו יעילה לטיפול בדיכאון, הפרעות חרדה, הפרעה פוסט–טראומטית, בעיות שינה ועוד.

CBT באמצעות ביופידבק

בטיפול באמצעות משוב ביולוגי (Biofeedback) משתמשים במחשב ובחיישנים, כך שלמעשה ניתן לראות ביטויי מתח וחרדה על צג המחשב. בתחילת הטיפול לומדים טכניקות הרפיה ורגיעה. כאשר רואים את סימני המתח עולים, ניתן להשתמש באותן טכניקות על מנת ללמוד להפחית את תגובות המתח ולווסת אותן. המשוב הביולוגי מחזק את הלמידה באופן משמעותי, כך שניתן להשתמש בטכניקות ההרפיה מחוץ לחדר הטיפולים. הטיפול נחווה בדרך–כלל באופן חיובי מאוד על–ידי ילדים, היות ומשולבים בו משחקי מחשב מהנים אשר עובדים לפעמים באופן פרדוקסלי. לדוגמה, הילדים לומדים שככל שהם מצליחים לווסת יותר את המתח, כך מכונית מרוץ נוסעת מהר יותר.

טיפול ממוקד רגש (EFT)

טיפול זה מתרחש באווירה אמפתית ומאוד מקבלת, אשר מתמקד ברגשות של האדם אשר פוגעים בתפקודו/ה. בוחנים מתי ואיך אותם רגשות נוצרו, איזה תפקיד הרגשות הללו משרתים וכיצד ניתן להחליף אותם ברגשות אשר מועילים יותר לתפקוד, תוך שינוי התנהגותי. למעשה, בטיפול מתרחש דיאלוג בין החלק אשר חווה את הרגשות באופן שלילי לבין החלק אשר מעוניין בשימור הרגשות הללו, עד להגעה לאינטגרציה, חמלה עצמית ושינוי. הטיפול יעיל במגוון מצבים כגון דיכאון, ערך עצמי נמוך, ביקורת עצמית והפרעה פוסט–טראומטית מורכבת.

סכמה-תרפיה (Schema-Therapy)

בסכמה תרפיה, ההנחה היא כי צרכים שלא סופקו בילדות הביאו ליצירת אמונות של האדם לגבי עצמו (סכמות), אשר בעבר היו יעילות עבורו, אך כיום מפריעות לתפקודו. במהלך הטיפול מאתרים הצרכים הלא מסופקים אשר הביאו להיווצרות הסכמות, ומנסים באמצעות כלים דינמיים, חווייתיים וקוגניטיביים להביא לשינוי הסכמות הישנות לעבר תפיסת עצמי חיובית ואדפטיבית יותר אשר תאפשר לאדם להתגבר על האתגרים השונים עמם הוא מתמודד. הטיפול מתנהל באווירה של שיתוף פעולה הדדי לעבר השגת מטרות המטופל.

ACT תרפיית קבלה ומחויבות

תרפיית קבלה ומחויבות (ACT) היא שיטה קוגניטיבית–התנהגותית ונחשבת לגל השלישי של CBT. באמצעות טכניקות קוגניטיביות–התנהגותיות ומיינדפולנס, מביאים לקבלת והכלת קשיים בחיי האדם, תוך הפחתת הסבל הנובע מהם, שכן חלקם בלתי ניתנים לשינוי. במקביל להפחתת המיקוד ברגשות הכואבים כגון דיכאון וחרדה, מנסים לקבל אותם כחלק מהחיים, מבלי שיכתיבו את תפקודנו ותחושותינו. במקביל, מאתרים את הערכים החשובים לאדם ומסבים לו אושר ותחושת הגשמה עצמית, ומחזקים אותם ואת השפעתם על חיי האדם. כך, נוצרת גמישות אשר מאפשרת לאדם להתמקד בהווה, במחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו ופחות בעבר ובקשיים אשר המיקוד בהם הוא מזיק לעתים קרובות.